Nel video, Stefano Salvetti, Presidente della Fondazione Salvetti, ne illustra nell'intervista la missione e le attività.
+++
In the video, Stefano Salvetti, President of the Salvetti Foundation, talks about its mission and activities.
Che cosa è la Fondazione Salvetti
La Fondazione Salvetti è un'associazione privata di cultura industriale che supporta la tecnologia, la scienza e la ricerca scientifica e promuove l'educazione scientifica e l'apprendimento, soprattutto nel campo della manutenzione industriale.
La Fondazione Salvetti persegue obiettivi di pubblica utilità: supporta l'educazione e la formazione di studenti, scienziati, tecnici e giovani professionisti, premia l'eccellenza in risultati scientifici e tecnologici, incoraggia lo scambio culturale per aumentare le conoscenze tra ingegneri, scienziati e tecnici operativi nella manutenzione industriale nelle università e negli istituti professionali o di ricerca, sostiene le attività culturali e scientifiche degli attori nazionali e internazionali nel campo della manutenzione industriale.
La Fondazione Salvetti considera la manutenzione come attività fondamentale dei servizi industriali finalizzata all'utilizzo economico e sostenibile delle risorse, alla progettazione e alla gestione dei sistemi antropici e alla conservazione dei sistemi naturali, con una visione strategica intelligente e a lungo termine che raccoglie non solo interventi tecnici ma anche le attività di amministrazione, direzione, educazione e supervisione, aperte ai bisogni individuali e sociali.
La Fondazione Salvetti intende offrire un supporto terotecnologico adeguato e innovativo alla cultura dei servizi industriali, scientifici, economici e sociali nel campo della manutenzione e della formazione correlata. In particolare, desidera rafforzare tutte le pratiche e le procedure di sviluppo sostenibile con un'etica aziendale che rispetti i valori sociali, dialogando con aziende e istituzioni a livello nazionale e internazionale.
What is the Salvetti Foundation
The Salvetti Foundation is a private association of industrial culture that supports technology, science and scientific research and promotes scientific education and learning, especially in the field of industrial maintenance. The Salvetti Foundation pursues public utility goals: it supports the education and training of students, scientists, technicians and young professionals, it rewards excellence in scientific and technological results, it encourages cultural exchange to increase knowledge among engineers, scientists and operating technicians in industrial maintenance in Universities, professional Schools or Research Institutes, it supports the cultural and scientific activities for national and international actors in the field of industrial maintenance.
The Salvetti Foundation considers maintenance as a fundamental activity of industrial services aimed at the economic and sustainable use of resources, at the design and management of anthropic systems and at the conservation of natural systems, with an intelligent and long-term strategic vision that not only collects technical interventions but also administrative tasks, management, education and supervision activities, open to individual and social needs.
The Salvetti Foundation will offer an adequate and innovative terotechnological support to the culture of industrial, scientific, economic and social services in the field of maintenance and related training. In particular, it wishes to reinforce all sustainable development practices and procedures with a corporate ethic that respects social values, interacting with companies and institutions at national and international level.
Statuto
STATUTO
ART. 1 - Denominazione e sede
E' costituita, nel rispetto dell'art. 36 e sgg. del Codice Civile l'associazione denominata:
"Salvetti Foundation"
con sede nel Comune di Milano in via Filippo Corridoni n. 45.
Il trasferimento della sede legale, nell'ambito dello stesso comune, non comporta modifica statutaria, ma l'obbligo di comunicazione agli uffici competenti.
ART. 2 - Finalità
L'Associazione è apartitica e non ha fini di lucro.
Lo scopo dell'Associazione è il supporto, anche culturale, alla scienza e alla ricerca scientifica applicativa nonché la promozione dello studio e dell'educazione ed istruzione scientifica, specialmente nel campo della manutenzione industriale e comunque persegue scopi di pubblica utilità.
Per questi scopi persegue i seguenti obbiettivi e finalità:
a) supportare l'educazione e la formazione di studenti, scienziati, tecnici e giovani professionisti nel campo della manutenzione industriale;
b) premiare le eccellenze nelle realizzazioni scientifiche e/o tecnologiche nel campo della manutenzione industriale;
c) favorire lo scambio culturale per aumentare le conoscenze tra ingegneri, scienziati e tecnici attivi nella manutenzione industriale e le università e/o istituti professionali o di ricerca;
d) supportare le attività culturali e scientifiche degli operatori nazionali ed internazionali nel campo della manutenzione industriale.
ART. 3 - Realizzazione dello scopo socialeLo scopo è realizzato dalle attività dell'Associazione, come descritto nei paragrafi seguenti.
Il supporto culturale alla scienza e alla ricerca scientifica applicativa nel campo della manutenzione industriale svolta mediante:
a) il supporto ai migliori studenti, scienziati e tecnici nel campo della manutenzione industriale, in particolare il riconoscimento del "Premio di incentivazione Euromaintenance" in collaborazione con il consiglio direttivo della "EFNMS" ed in collaborazione con l'"EFNMS - Euromaintenance Conference";
b) la promozione di pubblicazioni, articoli e contributi scientifici nel campo della manutenzione industriale, favorendo lo scambio di informazioni e la comunicazione attraverso piattaforme per gli studenti, scienziati, tecnici e giovani professionisti che consentano l'incontro con esperti, scienziati e tecnici attivi nel settore.
Per lo svolgimento e la realizzazione delle sue attività, l'Associazione potrà inoltre svolgere tutte le attività connesse o accessorie a quelle statutarie in quanto strumentali alle stesse, purché non incompatibili con la sua natura di associazione e realizzate nei limiti consentiti dalla legge.
È fatto divieto di svolgere attività diverse da quelle istituzionali, ad eccezione di quelle ad esse direttamente connesse.
ART. 4 - Soci
Possono far parte dell'Associazione persone fisiche o giuridiche che diano pieno affidamento per l'attuazione dei programmi statutari e che condividano le ispirazioni di fondo che animano l'associazione.
L'adesione all'Associazione è volontaria ed avviene secondo modalità e termini di cui al successivo articolo 5.
I soci si dividono in:
1) soci fondatori: si considerano tali i soci che hanno partecipato all'atto costitutivo dell'associazione;
2) soci ordinari: si considerano tali tutti i soci che aderiranno successivamente all'associazione, previa presentazione di apposita domanda scritta, secondo modalità e termini contenuti nel presente statuto;
3) soci sostenitori: sono coloro che oltre alla quota ordinaria, erogano contribuzioni volontarie straordinarie;
4) soci onorari: si considerano tali coloro che vengono insigniti di tale qualifica per volontà del Consiglio Direttivo, a fronte del costante impegno profuso all'interno dell'associazione o per notorietà e la positiva immagine che con la loro presenza possono recare all'Associazione.
ART. 5 - Assunzione della qualifica di socio
Per l'assunzione della qualifica di socio ordinario è necessario presentare apposita domanda scritta al Consiglio Direttivo, nella forma e secondo le modalità stabilite dal medesimo.
Il riconoscimento della qualifica di socio ordinario si acquisisce a seguito di apposita delibera del Consiglio Direttivo e a suo insindacabile giudizio.
L'ammissione a socio è a tempo indeterminato, fermo restando il diritto di recesso.
La qualifica di socio non è trasmissibile né per atto tra vivi né per causa di morte.
ART. 6 - Diritti e doveri dei soci
I soci hanno diritto di eleggere gli organi sociali e di essere eletti negli stessi.
Essi hanno diritto di essere informati sulle attività dell'Associazione e di essere rimborsati per le spese effettivamente sostenute nello svolgimento dell'attività prestata, fermo restando quanto previsto dall'art.18 del presente statuto.
I soci devono versare nei termini la quota sociale che viene rappresentata dalla quota simbolica di 1 (uno) euro e rispettare il presente statuto e l'eventuale regolamento interno.
Gli aderenti svolgeranno la propria attività nell'Associazione prevalentemente in modo personale, volontario e gratuito, senza fini di lucro, anche indiretto, in ragione delle disponibilità personali.
ART. 7 - Recesso ed esclusione del socio
Il socio può recedere dall'Associazione mediante comunicazione scritta al Consiglio Direttivo ed ha effetto con lo scadere dell'anno purché sia fatta almeno due mesi prima della fine dell'anno.
Il socio che contravviene ai doveri stabiliti dallo statuto o che commette gravi violazioni agli interessi e scopi dell'associazione può essere escluso dall'Associazione.
L'esclusione è deliberata dal Consiglio Direttivo con voto segreto e dopo avere ascoltato le giustificazioni o le ragioni dell'interessato.
È comunque ammesso ricorso al giudice ordinario.
ART. 8 - Organi dell'Associazione
Sono organi dell'Associazione:
* l'Assemblea dei soci;
* il Consiglio Direttivo;
* il Comitato Scientifico;
* il Presidente;
* il Vice Presidente;
* il Segretario Generale.
ART. 9 - Assemblea
L'Assemblea è l'organo sovrano dell'Associazione ed è composta da tutti i soci.
È convocata almeno una volta all'anno dal Presidente dell'Associazione o da chi ne fa le veci mediante avviso scritto da inviare, con mezzi idonei di cui si abbia prova di ricezione da parte dei destinatari, almeno 10 giorni prima di quello fissato per l'adunanza e contenente l'ordine del giorno dei lavori.
L'Assemblea è inoltre convocata a richiesta di almeno un decimo dei soci o quando il Consiglio Direttivo lo ritiene necessario.
L'Assemblea può essere ordinaria o straordinaria. È straordinaria quella convocata per la modifica dello statuto e lo scioglimento dell'Associazione. È ordinaria in tutti gli altri casi.
L'avviso di convocazione deve contenere la data, l'ora ed il luogo, purché in Europa, dell'adunanza, nonché l'elenco delle materie da trattare.
L'Assemblea si riunisce anche tramite collegamento audio/televisivo, presso la sede legale o presso il diverso luogo indicato nell'avviso di convocazione.
ART. 10 - Compiti dell'Assemblea
L'Assemblea deve:
- approvare il conto consuntivo e preventivo;
- determinare le linee generali programmatiche dell'attività dell'Associazione;
- approvare i regolamenti interni;
- eleggere il Presidente, il Vice Presidente e i membri del Consiglio Direttivo;
- deliberare su quant'altro demandatole per legge o per statuto, o sottoposto al suo esame dal Consiglio Direttivo.
ART. 11 - Validità Assemblee
L'Assemblea ordinaria è regolarmente costituita in prima convocazione se è presente la maggioranza degli iscritti aventi diritto di voto; in seconda convocazione, da tenersi anche nello stesso giorno, qualunque sia il numero dei presenti, in proprio o per delega.
Non sono ammesse più di quattro deleghe per ciascun aderente.
Le deliberazioni dell'Assemblea ordinaria vengono prese a maggioranza dei presenti e rappresentati per delega, sono espresse con voto palese tranne quelle riguardanti le persone e la qualità delle persone (o quando l'Assemblea lo ritenga opportuno).
L'Assemblea straordinaria:
- approva eventuali modifiche allo statuto col voto favorevole della metà più uno dei soci;
- scioglie l'Associazione e ne devolve il patrimonio col voto favorevole di 3/4 dei soci.
Le riunioni dell’Assemblea si possono svolgere anche per tele-conferenza o videoconferenza a condizione che tutti i partecipanti possano essere identificati, sia loro consentito di seguire la discussione ed intervenire in tempo reale alla trattazione degli argomenti affrontati e siano parimenti informati; verificandosi tali requisiti l’Assemblea si considera tenuta nel luogo in cui si trova il Presidente dell’adunanza, dove pure deve trovarsi il Segretario della riunione, onde si possa procedere alla stesura ed alla sottoscrizione del verbale sul relativo libro.
ART. 12 - Verbalizzazione
Le discussioni e le deliberazioni dell'Assemblea sono riassunte in un verbale redatto dal segretario dell'Assemblea e sottoscritto dal Presidente.
Ogni socio ha diritto di consultare il verbale e di trarne copia.
ART. 13 - Consiglio Direttivo
Il Consiglio Direttivo è composto da un minino di due membri ad un massimo di sette membri eletti dall'assemblea tra i propri componenti. Sono membri di diritto i soci fondatori. Il Consiglio Direttivo determina la quota sociale annuale di partecipazione.
Il Consiglio Direttivo è validamente costituito quando è presente la maggioranza dei componenti. Esso delibera a maggioranza dei presenti.
Il Consiglio Direttivo compie tutti gli atti di ordinaria e straordinaria amministrazione non espressamente demandati all'Assemblea, per esempio l’organizzazione di conferenze come Centro di Documentazione e Formazione della Fondazione, nonché la gestione del sito internet o di altre pubblicazioni istituzionali; redige e presenta all'Assemblea il rapporto annuale sull'attività dell'Associazione, il rendiconto consuntivo e preventivo.
Il Consiglio Direttivo dura in carica cinque esercizi e i suoi componenti sono rieleggibili.
Le riunioni del Consiglio si possono svolgere anche per tele-conferenza o videoconferenza a condizione che tutti i partecipanti possano essere identificati, sia loro consentito di seguire la discussione ed intervenire in tempo reale alla trattazione degli argomenti affrontati e siano parimenti informati; verificandosi tali requisiti l’Assemblea si considera tenuta nel luogo in cui si trova il Presidente dell’adunanza, dove pure deve trovarsi il Segretario della riunione, onde si possa procedere alla stesura ed alla sottoscrizione del verbale sul relativo libro.
ART. 14 – Comitato Scientifico
Il Comitato Scientifico è composto da un minimo di due membri ad un massimo di nove membri eletti dal Consiglio Direttivo, eventualmente anche non Soci dell’Associazione su proposta del Presidente del Comitato Scientifico. Il Presidente del Comitato Scientifico, nominato dal Consiglio Direttivo, convoca le riunioni del Comitato.
Il Comitato Scientifico dura in carica cinque esercizi e i suoi componenti sono rieleggibili.
Il Comitato Scientifico è validamente costituito quando è presente la maggioranza dei componenti. Esso delibera a maggioranza dei presenti.
Il Comitato Scientifico analizza e affronta tutte le tematiche legate ai rapporti con le università, associazioni italiane ed estere e i rapporti con il mondo industriale ed infra-strutturale (quali ad esempio, la manutenzione di autostrade e aeroporti) ed i servizi alla società (scuole, ospedali e musei); si occupa della visibilità dell’associazione; dei rapporti con possibili sostenitori nonché del supporto ai migliori studenti, scienziati e tecnici nel campo della manutenzione industriale; della promozione di pubblicazioni, articoli e contributi scientifici nel campo della manutenzione industriale, favorendo lo scambio di informazioni e la comunicazione attraverso piattaforme per gli studenti, scienziati, tecnici e giovani professionisti che consentano l'incontro con esperti, scienziati e tecnici attivi nel settore.
Le riunioni del Comitato Scientifico si possono svolgere anche per tele-conferenza o videoconferenza a condizione che tutti i partecipanti possano essere identificati, sia loro consentito di seguire la discussione ed intervenire in tempo reale alla trattazione degli argomenti affrontati e siano parimenti informati. Le riunioni del Comitato Scientifico verranno riportate all’interno dei verbali del Consiglio Direttivo.
ART. 15 - Presidente
Il Presidente ha la legale rappresentanza dell'associazione, presiede il Consiglio Direttivo e l'assemblea; convoca l'assemblea dei soci e il Consiglio Direttivo sia in caso di convocazioni ordinarie che straordinarie. In caso di parità nelle votazioni il suo voto vale doppio.
ART. 16 - Vice Presidente dell'associazione
Il Vice Presidente dell'associazione rappresenta l'associazione in tutti i casi in cui il Presidente sia oggettivamente impossibilitato a farlo, e quando abbia ricevuto apposita delega dal Presidente stesso.
Egli sostiene il Presidente in tutte le iniziative dallo stesso intraprese.
Ove il Presidente lo ritenga opportuno e qualora i suoi impegni non gli consentano di rappresentare l'associazione nelle diverse attività di volta in volta intraprese, il Vice Presidente può intervenire personalmente in sostituzione del Presidente con i suoi stessi poteri, previo rilascio di apposita procura.
ART. 17 - Segretario Generale
Il Segretario Generale è nominato dal Consiglio Direttivo su proposta del Presidente, resta in carica cinque esercizi e può essere confermato; all'atto di nomina vengono stabilite la natura e la qualifica dell'incarico del Segretario Generale.
Il Segretario Generale, relativamente ai poteri ad esso conferiti al momento della nomina ovvero previsti dal presente statuto, ha piena autonomia decisionale, poteri di firma e di delega, nell'ambito dei programmi, delle linee di sviluppo definite e degli stanziamenti di bilancio approvati dal Consiglio Direttivo dell'Associazione.
Egli, in particolare:
a) provvede alla gestione organizzativa ed amministrativa dell'Associazione, nonché alla organizzazione e promozione delle singole iniziative, predisponendo mezzi e strumenti necessari per la loro concreta attuazione;
b) dà esecuzione, nelle materie di sua competenza, alle deliberazioni del Consiglio Direttivo, nonché agli atti del Presidente.
Art. 18 - Gratuità delle cariche
Tutte le cariche menzionate nel presente statuto sono gratuite salvo il rimborso delle spese debitamente documentate sostenute in nome e per conto dell'Associazione e/o per l'assolvimento di uno specifico incarico, ove preventivamente autorizzate dal Consiglio Direttivo.
ART. 19 - Risorse economiche
Le risorse economiche dell'Associazione sono costituite da: 1.quote e contributi degli associati;
2.contributi di privati,
3.eredità, donazioni e legati;
4.altre entrate compatibili con la normativa in materia.
L'Associazione ha il divieto di distribuire, anche in modo indiretto, utili e avanzi di gestione nonché fondi, riserve o capitale durante la vita dell'ente, in favore di amministratori, soci, partecipanti, lavoratori o collaboratori e in generale a terzi, a meno che la destinazione o la distribuzione non siano imposte per legge, ovvero siano effettuate a favore di enti che per legge, statuto o regolamento, fanno parte della medesima e unitaria struttura e svolgono la stessa attività ovvero altre attività istituzionali direttamente e specificamente previste dalla normativa vigente. Ogni spesa dell’Associazione a favore di terzi, per acquisto di prodotti o servizi deliberati dal Consiglio Direttivo dovrà essere specificamente documentata.
L'Associazione ha l'obbligo di reinvestire gli eventuali utili e avanzi di gestione esclusivamente per lo sviluppo delle attività funzionali al perseguimento dello scopo istituzionale di solidarietà sociale.
ART. 20 - Rendiconto economico-finanziario
Il rendiconto economico-finanziario dell'associazione è annuale e decorre dal primo gennaio di ogni anno. Il conto consuntivo contiene tutte le entrate e le spese sostenute relative all'anno trascorso. Il conto preventivo contiene le previsioni di spesa e di entrata per l'esercizio annuale successivo.
Il rendiconto economico-finanziario è predisposto dal Consiglio Direttivo e approvato dall'Assemblea generale ordinaria con le maggioranze previste dal presente statuto, depositato presso la sede dell'Associazione almeno 20 gg. prima dell'Assemblea e può essere consultato da ogni associato.
Il conto consuntivo deve essere approvato entro il 30 giugno dell'anno successivo alla chiusura dell'esercizio sociale.
ART. 21 - Scioglimento e devoluzione del patrimonio
L'eventuale scioglimento dell'Associazione sarà deciso soltanto dall'assemblea con le modalità di cui all'art. 11.
L'Associazione ha l'obbligo di devolvere il patrimonio dell'ente non commerciale in caso di suo scioglimento per qualunque causa, ad altro ente non commerciale che svolga un'analoga attività istituzionale, salvo diversa destinazione imposta dalla legge con finalità analoghe o ai fini di pubblica utilità, sentito l'organismo di controllo di cui all'articolo 3, comma 190, della legge 23 dicembre 1996, n. 662, e salvo diversa destinazione imposta dalla legge.
ART. 22 - Disposizioni finali
Per tutto ciò che non è espressamente previsto dal presente statuto si applicano le disposizioni previste dal Codice civile e dalle leggi vigenti in materia.
AGGIORNATO a Milano, 19 ottobre 2020
Statute
ARTICLES OF ASSOCIATION
(English version)
ART. 1 - Name and Registered Office
An association is established in compliance with art. 36 et seq of the Italian Civil Code bearing the name of:
‘Salvetti Foundation’.
Its Registered Office shall be located in the Municipality of Milan, at number 45 Via Filippo Corridoni.
The Registered Office may be transferred without this causing the need to amend these articles of association, provided that the new office is located within the same municipality. However, the relevant authorities shall be notified of the transfer.
ART. 2 – Purposes
The Association is non-partisan and not-for-profit.
The purpose of the Association shall be to support scientific culture and scientific application research as well as to promote scientific studies, education and training, especially in the field of industrial maintenance. The Association shall always seek public benefit.
To this end, the Association shall pursue the following objectives and goals:
a) to support the education and training of students, scientists, technicians and young professionals in the field of industrial maintenance;
b) to honour the most outstanding scientific and technological results in the field of industrial maintenance;
c) to foster cultural exchange opportunities with a view to increasing contact between engineers, scientists and technicians dealing with industrial maintenance and universities and/or vocational training or research bodies;
d) to back cultural and scientific activities carried out by domestic and international players operating in the field of industrial maintenance.
ART. 3 – Implementation of the Association’s goals
The Association’s goals shall be met through its activities, as described in the paragraphs below.
Promoting science and scientific application research in the field of industrial maintenance through:
a) support initiatives aimed at the best students, scientists and technicians in the field of industrial maintenance, amongst which in particular the conferral of the ‘Euromaintenance Incentive Award’ in collaboration with the board of governors of ‘EFNMS’ and with 'EFNMS - Euromaintenance Conference’;
b) the promotion of any publication, article and scientific contribution in the field of industrial maintenance, as well as of any platform fostering the exchange of information and the communication between students, scientists, technicians and young professionals and their contact with experts, scientists and technicians who operate in said field.
Alongside the activities listed in these articles, the Association may also decide to carry out others that are connected to or supplement them, provided that they are not incompatible with the nature of the Association itself and are implemented in accordance with the law.
The Association shall not engage in activities other than the institutional ones, except for those directly connected to them.
ART. 4 - Members
The Association may be joined by natural or legal persons who are fully trusted to be willing to implement the statutory programs and share the underlying principles that guide the Association.
Membership is voluntary and shall be based on the terms and conditions set forth in Article 5 below.
Members shall be divided into:
1) founders: namely the members who took part in the incorporation of the Association;
2) ordinary members: namely all the members who will join the Association, subject to the approval of a written application complying with the terms and conditions set in these articles of association;
3) supporting members: namely those who in addition to the ordinary membership fee, also make voluntary extra contributions;
4) honorary members: namely those who are awarded this title upon a decision of the Board of Governors, in light of their ongoing commitment within the Association or the positive reputation and image their presence may bring into the Association.
ART. 5 – Acquisition of member status
To become an ordinary member, an application in writing shall be addressed to the Board of Governors, in the form and manner determined by the Board itself.
The status of ordinary member is acquired upon a special resolution of the Board. Said resolution is unappealable.
Membership is recognised for an unlimited period of time, it being understood that members hold at any time the right of withdrawal.
Membership shall not be transferred to third parties either between living persons (inter vivos) or upon a member’s death (mortis causa).
ART. 6 – Members’ rights and obligations
Members hold the right to elect the Association’s governing bodies and be elected in the same.
Members hold the right to be informed about the Association’s activities and be reimbursed for any expenses they may have incurred in carrying out such activities, without prejudice to what established in art.18 below.
Members shall pay their membership fee with a symbolic amount of 1 (one) euro within set deadlines and abide by these articles of association as well as any additional internal rules and regulations.
Members’ contributions to the Association’s activities shall be offered personally, voluntarily and free of charge. Members’ participation in the activities shall be governed by one’s own individual availability and no profit, either direct or indirect, shall be made out of it.
ART. 7 – Withdrawal and expulsion of members
Any member may withdraw from the Association by sending a communication in writing to the Board of Governors at least two months prior to the end of the year. Provided that this requisite is met, said withdrawal comes into effect at the end of the corresponding year.
Any member who violates the obligations set out herein or commits serious violations against the Association’s interests and purposes may be expelled.
Expulsions shall be ruled by the Board of Governors with a secret vote and after having heard the involved member’s explanation and motives.
However, members are entitled to appeal to the ordinary courts.
ART. 8 – Governing Bodies of the Association
The Association shall comprise the following bodies and entities:
* the Members’ Meeting;
* the Board of Governors;
* the Scientific Committee;
* the President;
* the Vice President;
* the Secretary General.
ART. 9 – Members’ Meeting
The Members’ Meeting is the supreme body of the Association and is composed of all the Association’s members.
It is called at least once a year by the President of the Association or the person acting in his stead. To this end, a written notice shall be sent at least 10 days prior to the date of the Meeting by any suitable means providing evidence of safe receipt. Said notice shall include the Meeting’s agenda.
The Meeting may also be called at the request of at least one tenth of the Members or whenever the Board of Governors deems it necessary.
Meetings may be ordinary or extraordinary. Extraordinary Meetings are called for the amendment of the articles of association or the dissolution of the Association. All the other Meetings are to be considered as ordinary.
The aforesaid notice shall contain the date, time and place –always within Europe- of the Meeting as well as a list of the topics that will be dealt with.
The Members’ Meeting shall meet, also by tele/audio-conference, at the Registered Office or a different place whose details shall be specified in the notice.
ART. 10 – Duties of the Members’ Meeting
The Members’ Meeting shall:
- approve the budget and the final accounts;
- determine the Association’s activities guidelines;
- approve internal rules and regulations;
- elect the President, the Vice President and the members of the Board of Governors;
- rule on any other issue brought to its attention by the Board of Governors or for which it has powers to do so under the law or these articles.
ART. 11 – Validity of the Meetings
The ordinary Meeting is validly constituted on first call when the majority of members having the right to vote are present; it is valid on second call, even on the same day, regardless of the number of those present in person or by proxy.
Each member shall not accept more than four proxy papers.
The ordinary Meeting’s resolutions are adopted by a majority of those present or represented by proxy and by open vote, except for those involving persons and their qualities (or whenever the Meeting deems it appropriate).
The extraordinary Meeting is responsible for:
- approving any amendment to the articles of association when half plus one of the membership voted in favour of it;
- dissolving the Association and donating its assets with the favourable vote of 3/4 of the members.
The meeting of the Members’ could be held also by teleconference or videoconference provided that all the participants can be identified, they are allowed to follow the discussion and intervene in real time to discuss the issues of the Agenda and are also informed; with this conditions the Members’ meeting is held where there is the Chairman and the Secretary to provide with the drafting and signing of the Minutes on the book.
ART. 12 –Minutes taking
The discussions and decisions of the Meeting shall be summarised in the minutes taken by the Meeting’s secretary and signed by the President.
All members have the right to consult the minutes and make a copy of them.
ART. 13 – Board of Governors
The Board of Governors is composed of a minimum of two up to a maximum of seven members elected by the Meeting amongst its members. The founders of the Association are ex officio members of the Board. The Board of Governors set the amount of the annual membership fee.
The Board of Governors is validly constituted when the majority of its members are present. Its decisions are approved by a simple majority vote.
The Board of Governors shall perform all routine and extraordinary duties that have not been explicitly delegated to the Meeting; such as, for example, the organization of conferences as the Foundation's Documentation and Educational Center, as well as the management of the website or other institutional publications; it draws up -and presents to the Meeting- the annual report on the Association’s activities, the budget and the final accounts.
The Board of Governors remains in office for five years and its members may be re-elected.
The meeting of the Board of Governors could be held also by teleconference or videoconference provided that all the participants can be identified, they are allowed to follow the discussion and intervene in real time to discuss the issues of the Agenda and are also informed; with this conditions the Board of Governors’ meeting is held where there is the Chairman and the Secretary to provide with the drafting and signing of the Minutes on the book.
ART. 14 - Scientific Committee
The Scientific Committee is made up of a minimum of two members and a maximum of nine members elected by the Board of Governors, on the proposal of the President of the Scientific Committee, even non-members of the Association. The Scientific Committee holds office for five years and its members can be re-elected.
The Scientific Committee is validly constituted when the majority of its members are present. It decides by majority of those present.
The Scientific Committee analyzes and addresses all issues related to relations with universities, Italian and foreign associations and relations with the industrial and infra-structural world (such as, for example, the maintenance of highways and airports) and services to society (schools, hospitals and museums); deals with the visibility of the association; relationships with possible supporters as well as support for the best students, scientists and technicians in the field of industrial maintenance; the promotion of publications, articles and scientific contributions in the field of industrial maintenance, promoting the exchange of information and communication through platforms for students, scientists, technicians and young professionals that allow meetings with experts, scientists and technicians active in the sector.
The meetings of the Scientific Committee can also be held by teleconference or videoconference provided that all the participants can be identified, that they are allowed to follow the discussion and intervene in real time in the discussion of the topics addressed and are equally informed. The meetings of the Scientific Committee will be reported in the minutes of the Board of Governors.
ART. 15 - President
The President is the legal representative of the Association; furthermore, he chairs the Board of Governors and the Members’ Meeting and he calls both the ordinary and extraordinary meetings of these two bodies. In the event of a tie in the votes, his vote counts double.
ART. 16 - Vice President of the Association
The Vice President of the Association represents the Association whenever the President is objectively unable to do so and when given a specific mandate from the President himself.
He/She supports the President in all the initiatives that the latter undertakes. Only when the President deems it appropriate and when his commitments don’t allow him to represent the Association across the various activities undertaken, the Vice President may act personally in place of the President and with the same powers of the latter, subject to the issue of a specific proxy paper.
ART. 17 – Secretary General
The Secretary General is appointed by the Board of Governors on the basis of a proposal made by the President. The Secretary remains in office for five years and may be confirmed in office. The nature and role of the post of Secretary General are established upon his/her appointment.
As regards the powers conferred on him/her upon his/her appointment or under these articles of association, the Secretary General shall enjoy full decision-making independence and powers of signature and delegation, within the framework of the programs, development guidelines and budgetary allocations approved by the Board of Governors.
In particular, he/she shall be responsible for:
a) managing the Association’s organizational and administrative aspects as well as the organization and promotion of individual initiatives by providing the necessary resources and tools for their effective implementation;
b) enacting the resolutions of the Board of Governors and the decisions of the President, in areas within his/her remit.
Art. 18 – Gratuitousness of posts
All the posts mentioned in these articles of association shall be held free of charge. Nevertheless, reimbursement shall be granted for any duly justified expenses incurred in the name and on behalf of the Association and/or in performing a specific assignment, subject to prior authorization from the Board of Governors.
ART. 19 – Economic resources
The Association derives its economic resources from:
1.membership fees and other contributions from members;
2.contributions from private citizens,
3.inheritances, donations and bequests;
4.other incomes compatible with the relevant legislation.
Over its entire existence, the Association shall not distribute, even indirectly, profits and operating surpluses nor funds, reserves or capital to directors, partners, members, workers or collaborators and third parties at large, unless the allocation or distribution is required by law, or made to the benefit of entities that -by law or under their by-laws or regulations- are part of the same unitary structure and carry out the same activities or other institutional activities directly and specifically provided for by current regulations. Any expense of the Association in favor of third parties for the purchase of products or services, approved by the Board of Governors, must be specifically documented.
The Association shall reinvest any possible profit or operating surplus with the sole aim to advance the activities that are instrumental in pursuing its social solidarity purpose.
ART. 20 – Economic and financial statement
The Association’s economic and financial statement shall be issued annually and it shall cover the period starting on 1st January each year. The final accounts shall include all revenues and expenses relating to the year just ended. The budget shall include the estimated revenues and expenses for the next financial year.
The economic and financial statement shall be drawn up by the Board of Governors and approved by the ordinary Meeting with the majorities provided for in these articles of association. Besides, it shall be lodged with the Association’s Registered Office at least 20 days prior to the Meeting and be open for consultation by all the Association’s members.
The final accounts shall be ratified by 30th of June of the year following the fiscal year end.
ART. 21 – Dissolution and donation of capital
The Members’ Meeting is the only body which may resolve to dissolve the Association, in accordance with art.11.
In the event of dissolution and regardless of its cause, after having consulted the oversight board referred to in article 3, paragraph 190 of Law no. 662 of 23rd December 1996, the Association shall donate its non-commercial assets to another not-for-profit entity engaged in similar activities and pursuing similar purposes or a purpose of public benefit, unless otherwise required by law.
ART. 22 – Final provisions
Any matter not provided for in these articles of association shall be resolved in pursuance of the Italian Civil Code and the relevant laws in force.
UPDATED at Milano, October 19, 2020